Platforma de soluționare online a litigiilor (SOL) / The Online Dispute Resolution (ODR) pune la dispoziția consumatorilor și a comercianților o modalitate de a rezolva litigii legate de cumpărături efectuate pe internet atât din propria țară, cât și din străinătate. Mai exact, litigiile sunt înaintate unor organisme de soluționare alternativă a litigiilor (entități SAL) înregistrate pe platformă. Acestea sunt selectate de statele membre după anumite criterii de calitate și comunicate apoi Comisiei.
Principalele caracteristici ale platformei:
- Este ușor de utilizat și poate fi accesată de pe toate tipurile de dispozitive. Consumatorii pot completa formularul de reclamație pe site, în trei etape simple.
- Le oferă utilizatorilor posibilitatea de a parcurge online întreaga procedură de soluționare.
- Este multilingvă. În plus, include un serviciu de traducere care facilitează rezolvarea litigiilor între părți din țări diferite.
Pe platformă sunt înregistrate aproximativ 117 de entități de
soluționare alternativă a litigiilor din 17 state membre.
Comisia colaborează cu autoritățile naționale pentru a obține o acoperire completă a tuturor statelor membre și a tuturor sectoarelor economice, în cel mai scurt timp. Procedurile de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) reprezintă modalități rapide și necostisitoare de rezolvare a litigiilor. Cazurile sunt soluționate, în medie, în maximum 90 de zile. Pentru consumatorii europeni care au recurs la acest tip de proceduri, experiența pare să fi fost mai degrabă pozitivă: 70 % dintre aceștia s-au declarat mulțumiți de modul în care le-a fost tratată reclamația. Platforma propune modalități alternative prin care consumatorii își pot soluționa litigiile. Ea nu va înlocui posibilitatea de a apela la instanțe, procedură care este însă, de obicei, mai costisitoare și mai lungă. Doar 45 % dintre consumatori sunt mulțumiți de modul în care instanțele le-au soluționat
Comisia colaborează cu autoritățile naționale pentru a obține o acoperire completă a tuturor statelor membre și a tuturor sectoarelor economice, în cel mai scurt timp. Procedurile de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) reprezintă modalități rapide și necostisitoare de rezolvare a litigiilor. Cazurile sunt soluționate, în medie, în maximum 90 de zile. Pentru consumatorii europeni care au recurs la acest tip de proceduri, experiența pare să fi fost mai degrabă pozitivă: 70 % dintre aceștia s-au declarat mulțumiți de modul în care le-a fost tratată reclamația. Platforma propune modalități alternative prin care consumatorii își pot soluționa litigiile. Ea nu va înlocui posibilitatea de a apela la instanțe, procedură care este însă, de obicei, mai costisitoare și mai lungă. Doar 45 % dintre consumatori sunt mulțumiți de modul în care instanțele le-au soluționat
reclamațiile.Comercianții
vor avea, la rândul lor, de câștigat dacă utilizează noua platformă,
deoarece procedurile de soluționare alternativă a litigiilor le vor
permite să evite cheltuieli de judecată substanțiale și să mențină
relații bune cu clienții.
Ce este soluționarea alternativă a litigiilor?
Soluționarea alternativă a litigiilor este termenul utilizat pentru a descrie diferitele modalități prin care puteți soluționa o reclamație fără a apela la justiție. În mod normal, reclamantul solicită intervenția unei părți terțe neutre care să acționeze ca un intermediar între el și comerciant. Soluția pe care o oferă intermediarul este uneori opțională (ia forma unei sugestii), iar alteori obligatorie fie pentru pârât, fie pentru ambele părți. Alteori, intermediarul reunește doar părțile implicate, pentru a discuta posibile soluții. Ați auzit probabil termeni precum „mediere”, „conciliere”, „arbitraj”, „ombudsman” sau „cameră de recurs”. Toate acestea reprezintă metode de soluționare alternativă a litigiilor. În comparație cu procedurile judiciare, soluționarea alternativă a litigiilor este de obicei mai ieftină, mai puțin formală și mai rapidă.
Soluționarea alternativă a litigiilor este termenul utilizat pentru a descrie diferitele modalități prin care puteți soluționa o reclamație fără a apela la justiție. În mod normal, reclamantul solicită intervenția unei părți terțe neutre care să acționeze ca un intermediar între el și comerciant. Soluția pe care o oferă intermediarul este uneori opțională (ia forma unei sugestii), iar alteori obligatorie fie pentru pârât, fie pentru ambele părți. Alteori, intermediarul reunește doar părțile implicate, pentru a discuta posibile soluții. Ați auzit probabil termeni precum „mediere”, „conciliere”, „arbitraj”, „ombudsman” sau „cameră de recurs”. Toate acestea reprezintă metode de soluționare alternativă a litigiilor. În comparație cu procedurile judiciare, soluționarea alternativă a litigiilor este de obicei mai ieftină, mai puțin formală și mai rapidă.
Ce rol are acest site?
Acest site a fost creat de UE pentru a veni în sprijinul consumatorilor. Dacă aveți o nemulțumire cu privire la un produs sau un serviciu cumpărat de pe internet, puteți utiliza acest site pentru a depune o reclamație și a găsi o parte terță neutră („entitatea de soluționare a litigiilor”) care să trateze cazul. În unele țări, și comercianții pot depune reclamații împotriva consumatorilor. Comercianții din aceste țări o vor putea face folosind acest site.
Entitățile de soluționare prezente pe acest site au fost verificate pentru a garanta că îndeplinesc standardele noastre și că sunt înregistrate de autoritățile naționale.
Consultați aici lista entităților de soluționare a litigiilor înregistrate pe acest site.
Ce este soluționarea online a litigiilor?
Soluționarea online a litigiilor este o metodă de soluționare extrajudiciară a reclamațiilor referitoare la achizițiile efectuate pe internet.
Utilizând acest site, consumatorul și comerciantul pot conveni asupra unei entități de soluționare a litigiilor, urmând ca aceasta să-i ajute să găsească o soluție. Important: acest sistem poate fi folosit doar dacă reclamația se referă la o achiziție efectuată online!
Care este procedura?
Este simplu:
1. Introduceți câteva date despre reclamația dvs. Trebuie să faceți referire la produse sau servicii achiziționate online din UE.
2. Dacă persoana sau întreprinderea împotriva căreia depuneți reclamația este de acord, platforma SOL vă pune în legătură cu o parte terță neutră - cu o entitate de soluționare a litigiilor.
3. Entitatea de soluționare a litigiilor vă ajută să negociați o soluție extrajudiciară. Este mai rapid și mai simplu decât să apelați la o instanță de judecată, iar rezultatele sunt deseori mai satisfăcătoare.
- Sunt consumator
Categorii
- Creați-vă un cont
- Accesați interfața dvs.
- Creați o reclamație
- Creați o reclamație ca reprezentant al consumatorului
- Modificați o reclamație
- Modificați datele personale
- Retrageți o reclamație
- Adăugați/ștergeți un reprezentant
- Respingeți o listă de entități de soluționare a litigiilor
- Selectați o entitate de soluționare a litigiilor
- Răspundeți la un mesaj
- Răspundeți la o invitație la reuniune
- Solicitați traducerea unui text/document
- Consultați rezultatul
- Apelați la un punct național de contact
- Am primit o reclamație
- Sunt comerciant
Categorii
- Creați o organizație
- Accesați interfața dvs.
- Modificați datele personale
- Gestionați utilizatorii din organizația dvs.
- Accesați o nouă reclamație
- Acceptați sau refuzați o reclamație
- Adăugați/ștergeți un reprezentant
- Retrageți-vă dintr-o reclamație
- Trimiteți o listă de entități de soluționare a litigiilor
- Solicitați traducerea unui text/document
- Răspundeți la un mesaj
- Răspundeți la o invitație la reuniune
- Consultați rezultatul
- Apelați la un punct național de contact
Puteți utiliza acest site doar în cazul în care: sunteți un consumator care trăiește în UE reclamația dvs. se referă la bunuri sau servicii pe care le-ați achiziționat online de la un comerciant cu sediul în UE.
Nu utilizați acest site dacă:
- sunteți un consumator care locuiește în afara UE
- sunteți un consumator care dorește să reclame un comerciant cu sediul în afara UE
- sunteți un consumator care dorește să reclame alt consumator
- sunteți un comerciant care dorește să reclame alt comerciant
- reclamația dvs. se referă la bunuri sau servicii achiziționate off-line (de exemplu într-un magazin)
- reclamația dvs. se referă la învățământul superior sau la servicii de asistență medicală.
Platforma SOL
Site-ul DG Justiție și Consumatori, secțiunea SAL/SOL
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu